JLabs.MagicLine.Admin
Jednotlivé scénáře mohou libovolně náležet nebo nenáležet do profilů každého uživatele. Z praktických důvodů se používá čtyřpatrová stratifikace: Systémový administrátor - může všechno včetně syrových zásahů do databáze, hlavně kvůli různým opravám omylů nebo pro málo frekventované akce, jako je třeba zavádění nových uživatelů apod. Datový administrátor - může skoro všechno, většinou pomocí privilegovaných scénářů nastavuje hodnoty v cenících, koriguje nepřesnosti na Skladě apod. Uživatel s oprávněním zápisu - typický rutinní operátor na pokladně apod. Může volit z omezené škály scénářů, obvykle nemá v moci spouštění takových změn, jako je úprava ceníku apod. Uživatel s oprávněním pouze číst - obvykle účetní nebo revizor. Může si generovat výstupní sestavy, prohlížet data, nemůže ale žádná data do systému vkládat. Rozumí se, že pátým patrem je zbytek světa, tedy ti, kdo nemá žádný vhodný login k systému. Taxativní výčet operátorských scénářů: Recepce / pokladna, administrativa Práce se skladem - světle zelené tlačítko Přehled skladu Nalezneme mezi Globálními pohledy. Pro pořádek je na světle zeleném knoflíku také volba Přehled skladu. Historie příjmů na sklad, výdajů a prodejů Nalezneme v pohledech na Historii nebo její archiv u hodně starých operací Pro pořádek je na světle zeleném knoflíku také volba Přehled skladu. Příjem zboží na sklad Nejprve najedeme na pohled zobrazující Sklad. Tam naskáčeme na patřičný Artikl. Světle zelené tlačítko, funkce Příjem zboží na sklad. Vyplní se Artikl a počet kusů. Po odeslání do databáze se upraví počet kusů na skladě pro daný artikl. Databáze zaznamená detaily, tedy kdo, kdy a kde příjem provedl a co tam vyplnil. Korekce skladu Nejprve najedeme na pohled zobrazující Sklad. Tam naskáčeme na patřičný Artikl. Světle zelené tlačítko, funkce Korekce skladu. Vyplní se stav, který předpokládá software a operátor vyplní opravdový počet kusů. Funkce slouží k nápravě omylů, kompenzaci zničeného zboží apod. Databáze si opět zapamatuje veškeré detaily transakce. Úprava mezí kusů na skladě Nejprve najedeme na pohled zobrazující Sklad. Tam naskáčeme na patřičný Artikl. Světle zelené tlačítko, funkce Úprava mezí kusů na skladě. Vyplňuje se dvojice čísel Málo a Mnoho. Systém potom hlídá, aby množství pro daný Artikl bylo v udaných mezích. Výdej zboží ze skladu Opět najedeme na pohled zobrazující Sklad. Tam naskáčeme na patřičný Artikl. Světle zelené tlačítko, funkce Úprava mezí kusů na skladě. Vyplňuje se dvojice čísel Málo a Mnoho. Systém potom hlídá, aby množství pro daný Artikl bylo v udaných mezích. Pokladna - světle červené tlačítko Kontrola Rozjede se formulář, ve kterém software sumarizuje, jak by podle něj měl vypadat stav na pokladně. Sumarizuje předešelou uzávěrku, prodeje, prodeje permanentek, dotace, odvody. Slouží pouze jako pomůcka, kterou si obsluha může průběžně kontorlovat stav a případně si vynutit dotaci nebo odvod. Prodej podle ceníku Rozjede se formulář, kam je možno nasnímat klientskou kartu, aby systém věděl, kterému klientovi se co prodává. Je možno klienta i vybrat z nabídky nebo vůbec napsat z ruky. To pro případ náhodného pasanta apod. Vyplníme pak podle ceníku nebo i sejmutím čárového kódu prodávaný Artikl, vlastně Ceníkovou položku. Můžeme jich vybrat až 16 najednou. Program se sám popere se zadáváním počtu kusů a pokud na samostatném řádku napíšeme malé číslo nebo ho i sejmeme čárovým kódem, domyslí se, že chceme upravit počet kusů na předešlém řádku. Pak data odešleme do databáze. Na obrazovku vyjede pokladní doklad - ten vytiskneme. Údaje o pradaném zboží se zapamatují, počty kusů na skladě se patřičně sníží apod. PRO JEDNODUCHOST ZÁCVIKU je v programu VYPNUTA kontrola na uskutečnitelnost prodeje, tedy zda na skladě máme patřičný počet kusů. Posléze bude tato kontrola zase zapnuta ... Tato akce se nehodí na prodej Permanentky, kde je potřeba vytisknout klientskou kartu a kde je potřeba zúřadování transakce potřeba věnovat zvláštní pozornost. Prodej permanentky Analogie předešlé akce. Prodává se vždycky jedna permanentka, vybírá se již klient z kartotéky a tiskne se vedle dokladu i kartička s čárovým kódem. Úprava permanentky Privilegovaná akce. Údaje je možno poupravit, pozor ale na to, že jakmile je permanentka jednou prodána a používána, neexistuje snadná možnost, jak parametry permanentky změnit a případné přeúčtování se prostě musí udělat ručně po zvážení všech důsledků. Dotace pokladny Slouží k příjmu peněz na pokladnu, například při zahájení provozu apod. Tiskne se doklad. Odvod z pokladny Odčerpává hotovost z pokladny. Tiskne se doklad. Uzávěrka stavu pokladny Podobné Kontrole, pouze se tiskne doklad a rovněž se vyplňuje skutečný stav. Diskrepance je třeba vysvětlit v Poznámce. Diskrepance mezi očekávaným stavem a realitou je potřeba případ od případu posoudit podle kontextu v celé Historii provozu. Může se jednat o závadu software, náhlý kolaps počítačové sítě, kdy se část úkonů provedla a část ne apod. Rovněž diskrepance v řádu haléřů mohou být důsledkem toho, že neexistuje přesná možnost zaplatit či vyplatit částky na haléř přesně. Přitom DPH se platí na haléře. Zde je o důvod více stanovit ceny v Ceníku tak, aby cena i DPH byly co možná v celých korunách nebo aspoň padesátnících. Klienti a permanentky - světle žluté tlačítko Nový klient Zavedení nového klienta do kartotéky. Vyplní se řada údajů, rok narození a datum narození se evidují zvlášť a nejsou povinné. Při řadě činností je ale třeba věk klienta potřeba znát ze zdravotních důvodů, například. Klientovi se přiřadí unikátní číslo. Úprava klientských údajů Najedeme na klienta v pohledu na Klienty. Rozsvítí se formulář, kde je možno údaje poupravit. Nezapomínejme, že úplné vymazání nějaké položky zařídí formulka NULL ... Po uložení se předešlá data o klientovi uschovají do archivu a zapíšou se ta nová. Upravené údaje se zapamatují na bázi dnů. Pokud tedy budeme údaje o klientovi upravovat za jeden den dvakrát, zapamatuje se jako předchozí stav ten, který platil před PRVNÍ dnešní úpravou. Dává to smysl, prostě se zapamatují ty údaje, které již dnes nebyly měněny. Pasivace klienta Najedeme na klienta v pohledu na Klienty. Označí klienta tak, aby se nenabízel v první řadě nabídky klientů. Pracovat s ním je stále možné, jenom se odsune z aktuálních klientů. Tedy těch, kteří docházejí na provozvnu v současné době. Zrušení pasivace Najedeme na klienta v pohledu na Klienty. Klient se zase začne nabízet v první řadě. Tisk klientské karty Najedeme na klienta v pohledu na Klienty. Vytiskne se přes WinWord kartička včetně čárového kódu. Příchod klienta V základním stavu programu nasnímáme čárový kód z kartičky. Program sám vyhledá majitele a oznámí jeho Příjmení a Jméno. Zpamatuje si rovněž, že klient právě přišel k pokladně či recepci. Potvrdíme, zda se jedná o použití kartičky a zda se má jedno použití odečíst. Systémové akce Změna hesla Uživatel si může upravit svoje heslo. Musí znát pochopitelně to předešlé. Banální akce, přehledy apod. Inventura Rekapitulace skladu - málo x mnoho Vyhledání ceníkové položky Vyhledání artiklu Vyhledání permanentky Vyhledání klienta Storna Storno se provádí zásadně vyhledáním konkrétní závadné položky v historii a vydáním pokynu ke stornování. Program sám zpamatuje, že se tak stalo, událost označí a upraví případně hodnoty počtů kusů Artiklů na Skladě. Příjmy, dotace, odvody a uzávěrky se stornováním pouze označí, jejich obraty se prostě vůbec nezapočtou. Storno permanentky Storno příjmu Administrativa Záznam o nestandardní události Kontrola provozu s vazbou na datum Inventura Rekapitulace skladu Rekapitulace pokladny Uzávěrka Úprava přehledu artiklů Úprava a rozšiřování ceníku Tisk podle mustrů s vazbou na vybraný seznam klientů Označování klientů Konzultace a individuální práce s klienty Zápis údajů Plánování návštěv Samostatná agenda Notes Účetnictví Denní, týdení a měsíční přehledy Správa typů artiklů