JLABS

JLabs.MagicLine.Admin

Scénáře práce operátora

Bullet Stránka je ve výstavbě ... prosíme o shovívavost :-)

Bullet

Jednotlivé scénáře mohou libovolně náležet nebo nenáležet do profilů každého uživatele.
Z praktických důvodů se používá čtyřpatrová stratifikace:

    Systémový administrátor - může všechno včetně syrových zásahů do databáze, hlavně
        kvůli různým opravám omylů nebo pro málo frekventované akce, jako je třeba zavádění
        nových uživatelů apod.
    Datový administrátor - může skoro všechno, většinou pomocí privilegovaných scénářů
        nastavuje hodnoty v cenících, koriguje nepřesnosti na Skladě apod.
    Uživatel s oprávněním zápisu - typický rutinní operátor na pokladně apod. Může volit
        z omezené škály scénářů, obvykle nemá v moci spouštění takových změn, jako je úprava
        ceníku apod.
    Uživatel s oprávněním pouze číst - obvykle účetní nebo revizor. Může si generovat
        výstupní sestavy, prohlížet data, nemůže ale žádná data do systému vkládat.

Rozumí se, že pátým patrem je zbytek světa, tedy ti, kdo nemá žádný vhodný login k systému.

Taxativní výčet operátorských scénářů:
    Recepce / pokladna, administrativa
        Práce se skladem - světle zelené tlačítko
            Přehled skladu
                Nalezneme mezi Globálními pohledy.
                Pro pořádek je na světle zeleném knoflíku také volba Přehled skladu.
            Historie příjmů na sklad, výdajů a prodejů
                Nalezneme v pohledech na Historii nebo její archiv u hodně starých operací
                Pro pořádek je na světle zeleném knoflíku také volba Přehled skladu.
            Příjem zboží na sklad
                Nejprve najedeme na pohled zobrazující Sklad. Tam naskáčeme na patřičný Artikl.
                Světle zelené tlačítko, funkce Příjem zboží na sklad.
                Vyplní se Artikl a počet kusů.
                Po odeslání do databáze se upraví počet kusů na skladě pro daný artikl.
                Databáze zaznamená detaily, tedy kdo, kdy a kde příjem provedl a co tam vyplnil.
            Korekce skladu
                Nejprve najedeme na pohled zobrazující Sklad. Tam naskáčeme na patřičný Artikl.
                Světle zelené tlačítko, funkce Korekce skladu.
                Vyplní se stav, který předpokládá software a operátor vyplní opravdový počet kusů.
                Funkce slouží k nápravě omylů, kompenzaci zničeného zboží apod.
                Databáze si opět zapamatuje veškeré detaily transakce.
            Úprava mezí kusů na skladě
                Nejprve najedeme na pohled zobrazující Sklad. Tam naskáčeme na patřičný Artikl.
                Světle zelené tlačítko, funkce Úprava mezí kusů na skladě.
                Vyplňuje se dvojice čísel Málo a Mnoho. Systém potom hlídá, aby množství pro daný
                Artikl bylo v udaných mezích.
            Výdej zboží ze skladu
                Opět najedeme na pohled zobrazující Sklad. Tam naskáčeme na patřičný Artikl.
                Světle zelené tlačítko, funkce Úprava mezí kusů na skladě.
                Vyplňuje se dvojice čísel Málo a Mnoho. Systém potom hlídá, aby množství pro daný
                Artikl bylo v udaných mezích.
        Pokladna - světle červené tlačítko
            Kontrola
                Rozjede se formulář, ve kterém software sumarizuje, jak by podle něj měl vypadat stav na
                pokladně. Sumarizuje předešelou uzávěrku, prodeje, prodeje permanentek, dotace, odvody.
                Slouží pouze jako pomůcka, kterou si obsluha může průběžně kontorlovat stav a případně
                si vynutit dotaci nebo odvod.
            Prodej podle ceníku
                Rozjede se formulář, kam je možno nasnímat klientskou kartu, aby systém věděl,
                kterému klientovi se co prodává. Je možno klienta i vybrat z nabídky nebo vůbec napsat z
                ruky. To pro případ náhodného pasanta apod.
                Vyplníme pak podle ceníku nebo i sejmutím čárového kódu prodávaný Artikl, vlastně
                Ceníkovou položku. Můžeme jich vybrat až 16 najednou. Program se sám popere se
                zadáváním počtu kusů a pokud na samostatném řádku napíšeme malé číslo nebo ho i
                sejmeme čárovým kódem, domyslí se, že chceme upravit počet kusů na předešlém řádku.
                Pak data odešleme do databáze.
                Na obrazovku vyjede pokladní doklad - ten vytiskneme.
                Údaje o pradaném zboží se zapamatují, počty kusů na skladě se patřičně sníží apod.
                PRO JEDNODUCHOST ZÁCVIKU je v programu VYPNUTA kontrola na uskutečnitelnost prodeje,
                tedy zda na skladě máme patřičný počet kusů. Posléze bude tato kontrola zase zapnuta ... 
                Tato akce se nehodí na prodej Permanentky, kde je potřeba vytisknout klientskou kartu
                a kde je potřeba zúřadování transakce potřeba věnovat zvláštní pozornost.
            Prodej permanentky
                Analogie předešlé akce. Prodává se vždycky jedna permanentka, vybírá se již klient
                z kartotéky a tiskne se vedle dokladu i kartička s čárovým kódem.
            Úprava permanentky
                Privilegovaná akce. Údaje je možno poupravit, pozor ale na to, že jakmile je permanentka
                jednou prodána a používána, neexistuje snadná možnost, jak parametry permanentky změnit
                a případné přeúčtování se prostě musí udělat ručně po zvážení všech důsledků.
            Dotace pokladny
                Slouží k příjmu peněz na pokladnu, například při zahájení provozu apod. Tiskne se doklad.
            Odvod z pokladny
                Odčerpává hotovost z pokladny. Tiskne se doklad.
            Uzávěrka stavu pokladny
                Podobné Kontrole, pouze se tiskne doklad a rovněž se vyplňuje skutečný stav.
                Diskrepance je třeba vysvětlit v Poznámce. Diskrepance mezi očekávaným stavem a realitou
                je potřeba případ od případu posoudit podle kontextu v celé Historii provozu. Může se jednat
                o závadu software, náhlý kolaps počítačové sítě, kdy se část úkonů provedla a část ne apod.
                Rovněž diskrepance v řádu haléřů mohou být důsledkem toho, že neexistuje přesná možnost zaplatit
                či vyplatit částky na haléř přesně. Přitom DPH se platí na haléře. Zde je o důvod více
                stanovit ceny v Ceníku tak, aby cena i DPH byly co možná v celých korunách nebo aspoň padesátnících.
        Klienti a permanentky - světle žluté tlačítko
            Nový klient
                Zavedení nového klienta do kartotéky. Vyplní se řada údajů, rok narození a datum
                narození se evidují zvlášť a nejsou povinné. Při řadě činností je ale třeba věk klienta
                potřeba znát ze zdravotních důvodů, například.
                Klientovi se přiřadí unikátní číslo.
            Úprava klientských údajů
                Najedeme na klienta v pohledu na Klienty.
                Rozsvítí se formulář, kde je možno údaje poupravit. Nezapomínejme, že úplné vymazání
                nějaké položky zařídí formulka NULL ...
                Po uložení se předešlá data o klientovi uschovají do archivu a zapíšou se ta nová.
                Upravené údaje se zapamatují na bázi dnů. Pokud tedy budeme údaje o klientovi
                upravovat za jeden den dvakrát, zapamatuje se jako předchozí stav ten, který platil
                před PRVNÍ dnešní úpravou. Dává to smysl, prostě se zapamatují ty údaje, které
                již dnes nebyly měněny.
            Pasivace klienta
                Najedeme na klienta v pohledu na Klienty.
                Označí klienta tak, aby se nenabízel v první řadě nabídky klientů. Pracovat s ním je
                stále možné, jenom se odsune z aktuálních klientů. Tedy těch, kteří docházejí na
                provozvnu v současné době. 
            Zrušení pasivace
                Najedeme na klienta v pohledu na Klienty.
                Klient se zase začne nabízet v první řadě.
            Tisk klientské karty
                Najedeme na klienta v pohledu na Klienty.
                Vytiskne se přes WinWord kartička včetně čárového kódu.
            Příchod klienta
                V základním stavu programu nasnímáme čárový kód z kartičky. Program sám vyhledá
                majitele a oznámí jeho Příjmení a Jméno. Zpamatuje si rovněž, že klient právě přišel k pokladně
                či recepci.
                Potvrdíme, zda se jedná o použití kartičky a zda se má jedno použití odečíst.
        Systémové akce
            Změna hesla
                Uživatel si může upravit svoje heslo. Musí znát pochopitelně to předešlé.
        Banální akce, přehledy apod.
            Inventura
            Rekapitulace skladu - málo x mnoho
            Vyhledání ceníkové položky
            Vyhledání artiklu
            Vyhledání permanentky
            Vyhledání klienta
        Storna
            Storno se provádí zásadně vyhledáním konkrétní závadné položky v historii a
            vydáním pokynu ke stornování. Program sám zpamatuje, že se tak stalo, událost
            označí a upraví případně hodnoty počtů kusů Artiklů na Skladě.
            Příjmy, dotace, odvody a uzávěrky se stornováním pouze označí, jejich obraty se
            prostě vůbec nezapočtou.
        Storno permanentky
        Storno příjmu
    Administrativa
        Záznam o nestandardní události         
        Kontrola provozu s vazbou na datum
        Inventura
        Rekapitulace skladu
        Rekapitulace pokladny
        Uzávěrka
        Úprava přehledu artiklů
        Úprava a rozšiřování ceníku
        Tisk podle mustrů s vazbou na vybraný seznam klientů
        Označování klientů
    Konzultace a individuální práce s klienty
        Zápis údajů
    Plánování návštěv
        Samostatná agenda Notes
    Účetnictví
        Denní, týdení a měsíční přehledy
        Správa typů artiklů
   
     


   



Bullet Index kapitoly


JLABS Aktualizováno dne 20030616. Komentář: info@jlabs.cz