JLABS

VaxNt.Závady

Návod k vyhledávání a odstraňování závad

Bullet Počítač se vůbec nespustí

Bullet Je vůbec ve zdi ?
Bullet Je monitor zapnut ?
Bullet Nevydává po zapnutí nějaké divné zvuky ? (pípání,...). Ano: Volat VS podniku nebo servisní organizaci.
Bullet Jde vůbec proud ?
Bullet Není vypadlý někde jistič na 220 V ?
Bullet Pokud nic z výše uvedeného, volat VS podniku.

Bullet Nefungují číslice

Bullet Zkontrolovat, zda je zapnut NumLock ...

Bullet Nefunguje snímač čárového kódu

Bullet Zkontrolovat, zda je zapnut NumLock ...
Bullet Zkontrolovat, zda je vůbec klávesnice se snímačem spojena ...

Bullet Nejde čeština

Bullet Zkontrolovat, zda je zapnuta česká klávesnice ...

Bullet Počítač se spustí, ale funguje divně

Bullet Vidíte "okolní počítače" ? Ne: zkontrolujte zásuvku do počítačové sítě a pokud to nepomůže, pak volat VS.
Bullet Pomůcka: spusťte příkaz WINIPCFG a na něm zkuste spustit tlačítko "Obnovit vše". Počítač pak o počítačové síti něco řekne ...
Bullet Není náhodou stejný problém na všech počítačích ? Ano: Volat VS.
Bullet Jste k počítači skutečně přilogováni jako obvykle ?
Bullet Objevilo se vůbec přihlašovací okénko ?
Bullet Nehrabal se někdo ve Vašem počítači ?
Bullet Nehráli jste tam nějaké hry ?
Bullet Nedošlo k nějaké banální závadě ? Přeplnění disku ...

Bullet Aplikace funguje, neběží komunikace s centrálním IS ...

Bullet Ověřte nejprve, zda nadřízený centrální IS vůbec funguje sám o sobě.
Bullet Tento problém se týká zejména nemocničních konfigurací, kde VaxNt obvykle hraje roli autonomního podřízeného systému a z centrálního IS vytahuje demografická data o pacientech, údaje o pojišťovnách. Syndrom se projevuje jako: "Nedotahují se kódy pojišťoven nebo adresy" nebo "Neběží vyúčtování".

Bullet Nejedná se o žádnou z výše uvedených banalit

Bullet Pokud to jde, pak přes "Start" vypnout počítač. No není to moc logické, ale co byste čekali od Windows ...
Bullet Vypnout počítač.
Bullet Po chvíli zapnout počítač.
Bullet Nerozjede se - volat VS.
Bullet Rozjede se a spouští Scandisk či něco podobného - počkat a pak začít od bodu 1.
Bullet Objeví se obvyklé přihlášení k počítači. Ne: Start.Zavřít programy a přihlásit se jako jiný uživatel. Znovu na 1. Ano: Přihlásit se k Windows jako obvyklý uživatel. Nejde to: změnil někdo heslo ? Mýlíte se v loginu ? Volat VS nebo si vzpomenut na login name a password.
Bullet Tady jste, pokud se Vám podařilo úspěšně přihlásit k Windows. Nyní zkontrolujte, že vidíte okolní počítače. Příkazem "ping" se zkuste dostat na nějaký význačný počítač Vaší počítačové sítě. Jeho jméno bude všeobecně známo, například "router","gw","server","alfa","cras","cnba","cabinet" apod. Zkontrolujte, že všechny obvyklé programy Vám fungují. Tedy například Word, Excel, ale i všechny možné síťové aplikace včetně prohlížení web stránek, e-mailu apod.
Bullet Tady jste, pokud se Váš počítač funguje skvěle a pouze a jedině aplikace z JLabs ne. Spusťe naší aplikaci. Opište si ev. chybové hlášení. Vyžaduje-li nějaký dialog heslo, vzpomeňte si na to správné a napište ho. Pozor, malá a velká písmena se rozlišují. Pozor: číslice, šipky a česká písmenka jsou také rozdílná.
Bullet Tady jste, pokud už máte oprávněné podezření, že něco není v pořádku. Počítač je OK. Všechny jiné programy i počítače jsou OK. Hesla jsou správně. Uživatel je ten pravý. Asi je tedy potřeba volat do JLabs pro pomoc.

Bullet Systém zmizel, zdánlivě nebo skutečně.

Bullet Prověřte, že se nejedná o banální závadu a že systém není vidět opravdu ze žádného klientského pc v síti.
Bullet Prověřte, že funguje počítačová síť.
Bullet Prověřte, že server, kde jádro aplikace reziduje, je funkční a že se nejedná o technickou závadu.
Bullet Nedošlo k napadení serveru nějakým neautorizovaným způsobem ? Pokud ano, pravděpodobně naleznete na serveru v adresáři /jlabs/... tzv. post-mortem dump, tedy uložená esenciální data a další údaje nutné k obnově provozu. Stejným způsobem se může manifestovat nějaký nešťastný nebo nekvalifikovaný zásah administrátora. Řešení: volat do JLabs.
Bullet Nepoužíváte náhodou systém v rozporu s licenčními podmínkami ? Pokud ano, prostudujte licenční podmínky a pak buď systém odinstalujte nebo legalizujte jeho používání kontaktem s JLabs.
Bullet Režim provozu systémů na bázi VaxNt je v zásadě trojí. Systém může být vaší firmou zakoupen jednorázově se všemi komponentami a je provozován z větší části nebo zcela silami vašich administrátorů. Druhou možností je provoz tzv. outsourcingem, tedy dlouhodobým poskytováním služeb. Konečně je možné, že provozuje vaše firma systém neautorizovaným způsobem v rozporu s licenčními podmínkami. Dojde-li k zablokování provozu v prvním případě, je případná obnova provozu i dat zajišťována naší firmou na vyžádání jako normální placená služba. Důvodem zablokování může být vedle nevhodné manipulace technická závada, selhání operačního systému apod. Naše firma pak systém uvede do iniciálního funkčního stavu, případně i na náhradním serveru. V druhém případě řeší takovou závadu naše firma jako součást servisu a postačí její vyžádání. Jedná-li se o třetí případ, je potřeba nejprve kontaktovat naši firmu ve shodě s licenčními ujednáními.
Bullet Důležitá poznámka. V systémech, které jsou realizované formou jednorázové dodávky a které jsou provozovány vlastními administrátory vaší firmy, se neprovádí trvalé testování integrity - předpokládá se totiž, že zajištění bezpečnosti systému a konfigurace serveru je prováděna kvalifikovaně mimo rámec služeb poskytovaných JLabs. V systémech dlouhodobě poskytovaných naší firmou se naopak provádí permanentní testování integrity a systém reaguje na případné neautorizované změny v konfiguraci jako na průnik do systému a bezpečnostní riziko a uklízí se v tom případě do /jlabs/... Za neautorizované zásahy se zejména považují změny autorizačních dat na serveru, změna verze operačního systému, změna databázové platformy nebo provoz klientské části vaxnt.exe na nepodporovaném koncovém operačním systému. Jestliže je potřeba podobné zásahy na serveru i přesto provést, kontaktujte prosím předem JLabs tak, aby se předešlo nežádoucí odstávce systému. Pokud existují pochyby o charakteru provozu, rozhodující je vždy způsob nabytí. Pokud máte doklad o koupi konkrétního počtu licencí vaxnt.exe a jedné nebo několika generických instalací provozního jádra, jedná se o první případ. Ve všech ostatních případech je to způsob druhý.
Bullet Ukončení provozu systému vypršením outsourcingu. Jedná se o přechod mezi výše popsanými dvěma režimy provozování. Prostudujte prosím svoji smlouvu o poskytování nebo zabezpečení provozu systému. Případ od případu může obsahovat různé scénáře tohoto přechodu. Není-li stanoveno jinak, ukončení dlouhodobého provozu formou poskytování by mělo být vyřešeno zakoupením patřičného počtu licencí nebo jeho odinstalováním. Dokumentace ke každé instalaci obsahuje vždy výčet komponent a označení těch, které je potřeba případně zakoupit.

Bullet Některé typické závady, ke kterým již časem došlo:

Bullet Cannot complete network request, unknown host: XY - máte nějak poškozenu infrastrukturu sítě, zejména DNS. Volat VS podniku. Chyba znamená, že se nedá komunikovat IP protokolem po síti a že Váš server není vůbec dostupný. Příčinou je přetržený drát, vypnutý počítač provozující DNS nebo jiná závada mimo Vaší obvyklou kompetenci. Nevolat JLabs, pokud nespravujeme infrastrukturu, nemůžeme Vám nijak pomoci.
Bullet Cannot complete network request, unknown service XY/tcp - máte poškozen soubor C:\WINDOWS\services a to v důsledku některé z následujících katastrof:
  • zkusili jste si přiinstalovat nějaký nový SW nebo HW
  • spustili jste instalaci MS Office nebo Windows
  • podařilo se Vám odinstalovat síťové služby a zejména IP protokol
  • někdo se Vám hrabal v počítači.
  • V každém případě Vám musí místní Guru přes počítače dát Vaše PC do pořádku. Nevolat do JLabs. Obvykle sice postačí do souboru připsat chybějící řádek "gds_db 3050/tcp", ale je potřeba zejména vyřešit, PROČ došlo k poškození konfigurace Vašeho PC.
    Bullet Unknown WinError, Unknown Network Error ... Máte smůlu v tom, že používáte již starší verzi Windows, která neumí chybu detekovat přesněji. Typicky se jedná o důsledky krátkodobého rozpadu počítačové sítě. Pokud se chyba projevuje i po restartu Vašeho PC, je potřeba zahájit práci na detekci a tudíž je vhodné volat do JLabs, protože příčinou může být cokoli. Prozatím nastaly následující události vedoucí k takovým chybám:
  • Vadný router nebo jiný síťový prvek, který korumpoval datový obsah komunikace.
  • Kolektivní "šílenství" všech PC provozujících Windows nebo jejich významné části - projevuje se tak, že část podniku jede a část má permanentně chybové okénko. nutno rebootovat vzpírající se PC a někdy rovněž preventivně odříznout od aplikací i ta PC, která fungují bez vady. Může se projevit při intenzivní komunikaci přes pomalejší síť než je LAN, tedy přes WAN. Příčina je neznámá a pravděpodobně souvisí s nestandardnostmi v implementace IP frame ve starších verzích windows. Jedná se o dynamický problém, který má tendenci se sám utlumit, přičemž Windows 95 postihuje častěji, než Windows 98. Rovněž různé releasy Windows se mezi sebou liší ve stabilitě.
  • Příliš mnoho neukončených transakcí a zpětných verzí záznamů. Každá databáze má jenom omezenou trpělivost v tom, jak dlouho umí skladovat nedokončenou práci nad tabulkami. Přeteče-li tedy nějaký zdroj (ať se jmenuje roll-back segment nebo jinak) databáze se vzbouří. Příčinou může být nějaká dalekosáhlá aktualizace dat, osvěžení struktury nebo jednoduše už příliš dlouhý provoz bez přerušení nebo oddechu. Preventivně je potřeba volat správce databáze nebo JLabs, je nutno pozměnit konfiguraci databáze, možná zvýšit rozsah pracovní oblasti na rozdělané transakce nebo také jenom provést úklid nepotřebných dat (sweeping). Není-li databáze zcela zničena nějakou katastrofou, je možno běžný úklid nebo vylepšení parametrů provést obratem na dálku v řádu minut. Vhodné je rovně rekonstruovat události předcházející chybě. Viz dále.
  • Některý ze začátečníků v podniku má přiděleny příliš velké kompetence a daří se mu kupříkladu pokládat SQL dotazy vyžadující join mnoha tabulek, přičemž zapomíná na vazební položky. Databáze pak produkuje jako odpověď kilometry dlouhe seznamy, vytváří pracovní dočasně soubory o velikosti mnoha GB a udusí server. Jednak je nutno mu kompetenci pokládat takové dotazy odebrat a dále je nutno provést ev. úklid zbytků pracovních souborů.
  • Neopatrná razantní změna schématu databáze. I když to VaxNt umožňuje, není při intenzivním provozu úplně šťastně drsně menit bez restartu strukturu databázových tabulek. Klientské aplikace nebo ovladače databází někdy používají vyrovnávací paměť pro databázové schema a nedokážou se vyrovnat na 100% se všemi úpravami. Může tedy dojít k tomu, že na části provozu se jede bez problémů a jindo problémy jsou - obvykle díky tomu, že část počítačů ani nově upravané části schematu nepoužívá. Drsnější úpravy je vhodné naplánovat mimo dobu provozu.
  • Bullet Poznámky

    Volejte do JLabs jenom pokud jste výše popsané kroky absolvovali. S valnou většinou banálních problémů Vám stejně nemůžeme pomoci a je potřeba se s nimi obracet na místní servis apod. Rádi Vám zkusíme pomoci, ale absolvování výše uvedených (a třeba i dalších pokusů o nalezení chyby) kroků uspoří nám i Vám zbytečnou práci. I když se to zdá nemožné, přes 95% hlášených závad jsou:
  • Nezapnutý NumLock
  • Zmuchlaný papír v tiskárně
  • Zapomenuté heslo nebo nesprávný uživatel
  • Omylem odpojené síťové disky
  • Zblázněné Windows
  • Počítač není na počítačové síti
  • Nefunguje nějaký jiný, obvykle nadřízený databázový systém.

  • JLABS Aktualizováno dne 20000623. Komentář: info@jlabs.cz