VaxNt.Závady
Návod k vyhledávání a odstraňování závad
Počítač se vůbec nespustí
Je vůbec ve zdi ?
Je monitor zapnut ?
Nevydává po zapnutí nějaké divné zvuky ? (pípání,...). Ano: Volat VS podniku nebo servisní organizaci.
Jde vůbec proud ?
Není vypadlý někde jistič na 220 V ?
Pokud nic z výše uvedeného, volat VS podniku.
Nefungují číslice
Zkontrolovat, zda je zapnut NumLock ...
Nefunguje snímač čárového kódu
Zkontrolovat, zda je zapnut NumLock ...
Zkontrolovat, zda je vůbec klávesnice se snímačem spojena ...
Nejde čeština
Zkontrolovat, zda je zapnuta česká klávesnice ...
Počítač se spustí, ale funguje divně
Vidíte "okolní počítače" ? Ne: zkontrolujte zásuvku do počítačové sítě a pokud to nepomůže, pak volat VS.
Pomůcka: spusťte příkaz WINIPCFG a na něm zkuste spustit tlačítko "Obnovit vše". Počítač pak o počítačové síti něco řekne ...
Není náhodou stejný problém na všech počítačích ? Ano: Volat VS.
Jste k počítači skutečně přilogováni jako obvykle ?
Objevilo se vůbec přihlašovací okénko ?
Nehrabal se někdo ve Vašem počítači ?
Nehráli jste tam nějaké hry ?
Nedošlo k nějaké banální závadě ? Přeplnění disku ...
Aplikace funguje, neběží komunikace s centrálním IS ...
Ověřte nejprve, zda nadřízený centrální IS vůbec funguje sám o sobě.
Tento problém se týká zejména nemocničních konfigurací, kde VaxNt obvykle hraje roli autonomního podřízeného systému a z
centrálního IS vytahuje demografická data o pacientech, údaje o pojišťovnách. Syndrom se projevuje jako: "Nedotahují se kódy pojišťoven nebo adresy"
nebo "Neběží vyúčtování".
Nejedná se o žádnou z výše uvedených banalit
Pokud to jde, pak přes "Start" vypnout počítač. No není to moc logické, ale co byste čekali od Windows ...
Vypnout počítač.
Po chvíli zapnout počítač.
Nerozjede se - volat VS.
Rozjede se a spouští Scandisk či něco podobného - počkat a pak začít od bodu 1.
Objeví se obvyklé přihlášení k počítači. Ne: Start.Zavřít programy a přihlásit se jako jiný uživatel. Znovu na 1.
Ano: Přihlásit se k Windows jako obvyklý uživatel. Nejde to: změnil někdo heslo ?
Mýlíte se v loginu ? Volat VS nebo si vzpomenut na login name a password.
Tady jste, pokud se Vám podařilo úspěšně přihlásit k Windows. Nyní zkontrolujte, že vidíte okolní počítače.
Příkazem "ping" se zkuste dostat na nějaký význačný počítač Vaší počítačové sítě. Jeho jméno
bude všeobecně známo, například "router","gw","server","alfa","cras","cnba","cabinet" apod.
Zkontrolujte, že všechny obvyklé programy Vám fungují. Tedy například Word, Excel, ale i všechny možné síťové aplikace
včetně prohlížení web stránek, e-mailu apod.
Tady jste, pokud se Váš počítač funguje skvěle a pouze a jedině aplikace z JLabs ne. Spusťe naší aplikaci. Opište si ev. chybové hlášení.
Vyžaduje-li nějaký dialog heslo, vzpomeňte si na to správné a napište ho. Pozor, malá
a velká písmena se rozlišují. Pozor: číslice, šipky a česká písmenka jsou také rozdílná.
Tady jste, pokud už máte oprávněné podezření, že něco není v pořádku. Počítač je OK. Všechny jiné programy i počítače jsou OK.
Hesla jsou správně.
Uživatel je ten pravý.
Asi je tedy potřeba volat do JLabs pro pomoc.
Systém zmizel, zdánlivě nebo skutečně.
Prověřte, že se nejedná o banální závadu a že systém není vidět opravdu ze žádného klientského pc v síti.
Prověřte, že funguje počítačová síť.
Prověřte, že server, kde jádro aplikace reziduje, je funkční a že se nejedná o technickou závadu.
Nedošlo k napadení serveru nějakým neautorizovaným způsobem ? Pokud ano, pravděpodobně naleznete na serveru
v adresáři /jlabs/... tzv. post-mortem dump, tedy uložená esenciální data a další údaje nutné k obnově provozu.
Stejným způsobem se může manifestovat nějaký nešťastný nebo nekvalifikovaný zásah administrátora. Řešení: volat
do JLabs.
Nepoužíváte náhodou systém v rozporu s licenčními podmínkami ? Pokud ano, prostudujte licenční podmínky a
pak buď systém odinstalujte nebo legalizujte jeho používání kontaktem s JLabs.
Režim provozu systémů na bázi VaxNt je v zásadě trojí. Systém může být vaší firmou zakoupen jednorázově se všemi
komponentami a je provozován z větší části nebo zcela silami vašich administrátorů. Druhou možností je provoz
tzv. outsourcingem, tedy dlouhodobým poskytováním služeb. Konečně je možné, že provozuje vaše firma systém
neautorizovaným způsobem v rozporu s licenčními podmínkami. Dojde-li k zablokování provozu v prvním případě,
je případná obnova provozu i dat zajišťována naší firmou na vyžádání jako normální placená služba. Důvodem zablokování
může být vedle nevhodné manipulace technická závada, selhání operačního systému apod. Naše firma pak systém uvede
do iniciálního funkčního stavu, případně i na náhradním serveru. V druhém případě řeší takovou závadu naše firma
jako součást servisu a postačí její vyžádání. Jedná-li se o třetí případ, je potřeba nejprve kontaktovat
naši firmu ve shodě s licenčními ujednáními.
Důležitá poznámka. V systémech, které jsou realizované formou jednorázové dodávky a které jsou provozovány
vlastními administrátory vaší firmy, se neprovádí trvalé testování integrity - předpokládá se totiž, že
zajištění bezpečnosti systému a konfigurace serveru je prováděna kvalifikovaně mimo rámec služeb poskytovaných
JLabs. V systémech dlouhodobě poskytovaných naší firmou se naopak provádí permanentní testování integrity a systém
reaguje na případné neautorizované změny v konfiguraci jako na průnik do systému a bezpečnostní riziko a
uklízí se v tom případě do /jlabs/... Za neautorizované zásahy se zejména považují změny autorizačních dat
na serveru, změna verze operačního systému, změna databázové platformy nebo provoz klientské části vaxnt.exe na
nepodporovaném koncovém operačním systému. Jestliže je potřeba podobné zásahy na serveru i přesto provést,
kontaktujte prosím předem JLabs tak, aby se předešlo nežádoucí odstávce systému. Pokud existují pochyby o
charakteru provozu, rozhodující je vždy způsob nabytí. Pokud máte doklad o koupi konkrétního počtu licencí
vaxnt.exe a jedné nebo několika generických instalací provozního jádra, jedná se o první případ. Ve všech
ostatních případech je to způsob druhý.
Ukončení provozu systému vypršením outsourcingu. Jedná se o přechod mezi výše popsanými dvěma režimy provozování.
Prostudujte prosím svoji smlouvu o poskytování nebo zabezpečení provozu systému. Případ od případu může obsahovat
různé scénáře tohoto přechodu. Není-li stanoveno jinak, ukončení dlouhodobého provozu formou poskytování by mělo
být vyřešeno zakoupením patřičného počtu licencí nebo jeho odinstalováním. Dokumentace ke každé instalaci
obsahuje vždy výčet komponent a označení těch, které je potřeba případně zakoupit.
Některé typické závady, ke kterým již časem došlo:
Cannot complete network request, unknown host: XY - máte nějak poškozenu infrastrukturu
sítě, zejména DNS. Volat VS podniku. Chyba znamená, že se nedá komunikovat IP protokolem po síti
a že Váš server není vůbec dostupný. Příčinou je přetržený drát, vypnutý počítač provozující DNS
nebo jiná závada mimo Vaší obvyklou kompetenci. Nevolat JLabs, pokud nespravujeme infrastrukturu,
nemůžeme Vám nijak pomoci.
Cannot complete network request, unknown service XY/tcp - máte poškozen soubor C:\WINDOWS\services
a to v důsledku některé z následujících katastrof:
zkusili jste si přiinstalovat nějaký nový SW nebo HW
spustili jste instalaci MS Office nebo Windows
podařilo se Vám odinstalovat síťové služby a zejména IP protokol
někdo se Vám hrabal v počítači.
V každém případě Vám musí místní Guru přes počítače dát Vaše PC do pořádku. Nevolat do JLabs.
Obvykle sice postačí do souboru připsat chybějící řádek "gds_db 3050/tcp", ale je potřeba zejména
vyřešit, PROČ došlo k poškození konfigurace Vašeho PC.
Unknown WinError, Unknown Network Error ... Máte smůlu v tom, že používáte již starší verzi
Windows, která neumí chybu detekovat přesněji. Typicky se jedná o důsledky krátkodobého rozpadu
počítačové sítě. Pokud se chyba projevuje i po restartu Vašeho PC, je potřeba zahájit práci
na detekci a tudíž je vhodné volat do JLabs, protože příčinou může být cokoli. Prozatím nastaly
následující události vedoucí k takovým chybám:
Vadný router nebo jiný síťový prvek, který korumpoval datový obsah komunikace.
Kolektivní "šílenství" všech PC provozujících Windows nebo jejich významné části - projevuje
se tak, že část podniku jede a část má permanentně chybové okénko. nutno rebootovat
vzpírající se PC a někdy rovněž preventivně odříznout od aplikací i ta PC, která fungují bez
vady. Může se projevit při intenzivní komunikaci přes pomalejší síť než je LAN, tedy přes WAN.
Příčina je neznámá a pravděpodobně souvisí s nestandardnostmi v implementace IP frame ve
starších verzích windows. Jedná se o dynamický problém, který má tendenci se sám utlumit,
přičemž Windows 95 postihuje častěji, než Windows 98. Rovněž různé releasy Windows se mezi
sebou liší ve stabilitě.
Příliš mnoho neukončených transakcí a zpětných verzí záznamů. Každá databáze má jenom
omezenou trpělivost v tom, jak dlouho umí skladovat nedokončenou práci nad tabulkami. Přeteče-li
tedy nějaký zdroj (ať se jmenuje roll-back segment nebo jinak) databáze se vzbouří. Příčinou může
být nějaká dalekosáhlá aktualizace dat, osvěžení struktury nebo jednoduše už příliš dlouhý
provoz bez přerušení nebo oddechu. Preventivně je potřeba volat správce databáze nebo JLabs,
je nutno pozměnit konfiguraci databáze, možná zvýšit rozsah pracovní oblasti na rozdělané
transakce nebo také jenom provést úklid nepotřebných dat (sweeping). Není-li databáze zcela
zničena nějakou katastrofou, je možno běžný úklid nebo vylepšení parametrů provést obratem
na dálku v řádu minut. Vhodné je rovně rekonstruovat události předcházející chybě. Viz dále.
Některý ze začátečníků v podniku má přiděleny příliš velké kompetence a daří se mu kupříkladu
pokládat SQL dotazy vyžadující join mnoha tabulek, přičemž zapomíná na vazební položky. Databáze
pak produkuje jako odpověď kilometry dlouhe seznamy, vytváří pracovní dočasně soubory o velikosti
mnoha GB a udusí server. Jednak je nutno mu kompetenci pokládat takové dotazy odebrat a dále je
nutno provést ev. úklid zbytků pracovních souborů.
Neopatrná razantní změna schématu databáze. I když to VaxNt umožňuje, není při intenzivním
provozu úplně šťastně drsně menit bez restartu strukturu databázových tabulek. Klientské aplikace
nebo ovladače databází někdy používají vyrovnávací paměť pro databázové schema a nedokážou se
vyrovnat na 100% se všemi úpravami. Může tedy dojít k tomu, že na části provozu se jede bez
problémů a jindo problémy jsou - obvykle díky tomu, že část počítačů ani nově upravané části schematu
nepoužívá. Drsnější úpravy je vhodné naplánovat mimo dobu provozu.
Poznámky
Volejte do JLabs jenom pokud jste výše popsané kroky absolvovali. S valnou většinou
banálních problémů Vám stejně nemůžeme pomoci a je potřeba se s nimi obracet na místní servis apod. Rádi Vám
zkusíme pomoci, ale absolvování výše uvedených (a třeba i dalších pokusů o nalezení chyby) kroků
uspoří nám i Vám zbytečnou práci. I když se to zdá nemožné, přes 95% hlášených závad jsou:
Nezapnutý NumLock
Zmuchlaný papír v tiskárně
Zapomenuté heslo nebo nesprávný uživatel
Omylem odpojené síťové disky
Zblázněné Windows
Počítač není na počítačové síti
Nefunguje nějaký jiný, obvykle nadřízený databázový systém.
Aktualizováno dne 20000623. Komentář: info@jlabs.cz